کاتالوگ1 min read

فهرست مطالب

من سعید فتوت مشاور کسب و کار در زمینه برندینگ هستم و در مقاله کاتالوگ ( به احتمال زیاد قسمت اول ) خواستم مواردی را بیان کنم تا آنچه به عنوان کاتالوگ از برند شما منتشر می شود در بالاترین کیفیت ممکن باشد.

میتوانید مقالات مرتبط با موضوع برندینگ که منتشر کرده ام را از اینجا ببینید و مطالعه کنید.

کاتالوگ رسانه آنلاینی که با تمام  قدرتی که دنیای دیجیتال داشته اما هنوز رسانه خوبی برای خیلی کسب و کارها محسوب میشود و جایگاه خود را در بین تصمیمات مدیران حفظ کرده است. (بگذریم که خیلی از مدیران هنوز به قدرت دنیای دیجیتال پی نبرده اند و گرنه توانایی دنیای دیجیتال از آنها خواب و خوراک را میگرفت) اما راست اش درست است  فضای دیجیتال فرصت مناسبی برای کسب و کارها  ایجاد کرده است  اما هنوز رسانه های آفلاین همچون کاتالوگ  کار خودشان را میکنند.

افزایش قیمت کاغذ در چند سال اخیر از یک سو و از سوی دیگر  هزینه های چاپ  باعث شده است که  کاتالوگ جایگاه ویژه ای در  بین  رسانه های تبلیغاتی بگیرد و البته به نظرم من اگر خوب پیاده سازی شود بشدت در برندینگ یک کسب و‌ کار تاثیر گذار است!

اما سئوال اصلی اینجا مطرح میشود: یک کاتالوگ خوب چیست؟!

از زمانی که خواستم در خصوص کاتالوگ بنویسم  بخاطر مطالب و نکاتی که این سال ها تجربه کرده ام ماندم که از کدام برایتان بگویم. اما از آنجا  که این روزها دارم با کمال گرایی بیش از اندازه خودم مبارزه میکنم گفتم  فقط بنویس! از همین رو در این مقاله ابتدا در خصوص اصول ابتدایی صحبت میکنم و‌ در مقاله های بعدی در خصوص آن صحبت خواهم کرد.

هویت بصری و کاتالوگ 

در موضوع برندینگ قطعا کلمه هویت بصری را  بارها شنیده اید، موضوعی که خیلی از دوستان  یا بعلت عدم آگاهی و‌ یا برخی از سو قصد سعی میکنند مدیران را فریب و مجاب کنند که با تغییری در ساختار بصری مجموعه و بعضا بیشتر تغییر یا ایجاد لوگو‌ جدید، ست اداری  و… برندینگ کنند، یک جمله معروف‌ این‌ است: کاتالوگ جدید لازم دارید و‌ اگر نداشته باشید وای بر کسب و‌کارتان، و‌ مدیران با دلهره برای نجات از بدبختی هزینه های نامعقولی می کنند. ( البته این نکته را خاطر نشان شوم برخی از کسب و کارها بخاطر شرایط خاص خودشان و یا وضعیت بازار و … شرایط اجرای برندینگ به معنی واقعی نیست و تغییر در هویت بصری در کسب و کار کافی است )

موضوعی که  قبل از ادامه باید بیان کنم این است که برندینگ خیلی فراتر از  فقط اعمال تغییرات در هویت بصری  یک‌ کسب و کار است و قطعا روند و زمان خود را میخواهد.

علت انتشار مقاله کاتالوگ

اینجا قصد ندارم در خصوص اجزا و بخش های برندینگ صحبت کنم قصدم این است که در خصوص کاتالوگ صحبت کنم تا حداقل در بیزینس یا همان کسب و کار خودمان اگر قرار است رسانه تبلیغاتی با عنوان کاتالوگ چاپ و منتشر شود به چه نکاتی بپردازیم تا به نتیجه دلخواه برسیم حتی اگر برندینگ را به معنای واقعی در سیستم کاری خود پیاده نکردیم. 

راستش در چند روز پیش از یک برند معروف کاتالوگی بدستم رسید که بسیار تاسف برانگیز بود موضوع بودجه نبود پون کاتالوگ به اندازه کافی صفحه داشت و قطع  ( اندازه ) آن مناسب بود اما نبود هارمونی در مطالب، کیفیت بد تصاویر و بدتر از آن چاپ نامرغوب و بسیار بد آن کلافه ام کرد. کسب و کار به اندازه کافی شناخته شده بود و خدا میداند با توزیع آن به اصطلاح چه ضربه بزرگی به برند وارد شده. شاید از نظر مالی و میزان تراکنش این برای مدیران قابل لمس نباشد اما بدون شک نام برند در ذهن مخاطب جایگاهش چندین پله تقلیل پیدا کرده ! انقدر برای من این موضوع ناراحت کننده بود که در اولین فرصت با شرکت مربوطه تماس گرفتم و موضوع را با آنها مطرح کردم و از سوی دیگر اقدام به انتشار این پست کردم .

مسیر یا سیر خلق یک کاتالوگ

برای داشتن یک کاتالوگ مطلوب و در خور شأن مخاطب هدف کسب و کارتان پیشنهاد میکنم مسیر زیر را طی کنید. در خیلی از موارد که خودم دیده ام برندها بخشی از این مسیر را میگذارند و این یعنی فاجعه!

آیا کاتالوگ لازم داریم؟

موضوع  انتشار کاتالوگ کاملا بستگی به کسب و کار دارد، اما اگر کسب و کاری دارید که بیشتر محصولاتتان یا خدمتتان نیاز به پرزنت دارد و یا تولید کننده ای هستید که محصولات متنوعی تولید می کنید و یا  اغلب در مناقصات مختلفی شرکت میکنید بدون شک شما نیاز به کاتالوگ خواهید داشت!

شاید پرسیده شود پس دنیای دیجیتال؟! قدرت فضای مجازی پس چه میشود و … 

و من در پاسخ میگویم که کاتالوگ جای خودش را دارد! هیچ چیزی جای لمس را نمیگیرد و قطعا با توجه به استراتژی فروش و برنامه های برندینگ احساسی که از حجم و برگه های کاغذ به مخاطب انتقال پیدا میکند متفاوت است.

 خیلی جالب است بدانید با همه پیشرفت های که صنعت تبلیغات داشته اما همچنان یکی از بهترین روشهای تبلیغ روش چهره به چهره یا همان FACE TO FACE  می باشد.

من با چشم خودم شرکت هایی را دیده ام که با یک کاتالوگ خوب ( آنهم در کنار برندی موفق ) قراردادهای چند میلیاردی را به راحتی برده اند.

شاید این جمله را در خصوص محتوا از بیل گیتس شنیده اید: ” محتوا پادشاه است.” اما من میگویم درست است که محتوا پادشاه است اما شما می توانید با کاتالوگ تان کاری کنید که مخاطبین هدف به برندتان ایمان بیاورند!

تعداد چاپ کاتالوگ؟

پارامتر های تاثیر گذار در  رسانه های چاپی و در این مورد خاص ( کاتالوگ ) بسیار مواردی متعددی است که باید در نظر بگیرید اما قطعا تیراژ ( تعداد )  یک کاتالوگ  بستگی به محل انتشار و تعداد افرادی است که قرار است برند شما آن را پوشش بدهد به عنوان مثال: شما به صورت موردی در جلسه های مختلفتان برای پرزنت کسب و کارتان به کاتالوگ نیاز خواهید داشت پس در این مورد تعداد کم کاتالوگ کفایت می کند ولی شاید قرار است مخاطبین هدف زیادی را تحت پوشش قرار دهید به عنوان نمونه شرکت در نمایشگاهی پیش رو و یا اسپانسرینگ یک ایونت را پذیرفته اید پس باید تیراژ بالا را درنظر بگیرید.

چه چاپی مناسب کاتالوگ برند ماست؟

چاپ دیجیتال

اگر همانطور که گفتم قرار است تیراژ کم چاپ کنید قطعا باید از چاپ دیجیتال استفاده کنید مزیت چاپ دیجیتال این است که این امکان را فراهم میکند که کاتالوگ خود را در تیراژ کم با کیفیت خوب منتشر کنید البته این نکته را فراموش نکنید که خیلی از مجموعه های که چاپ دیجیتال انجام میدهند به دلایل مختلفی مانند قدیمی بودن دستگاه و با کیفیت پایین متریال مورد استفاده مانند کاغذ و جوهر و … چاپ خوبی به شما تحویل نمی دهند من برای پروژه های خودم تقریبا از برندهای مطرح در زمینه چاپ دیجیتال نمونه گرفتم، چاپ کهن در تهران و چاپ میرنگار در اصفهان کیفیت ها ی مطلوبی داشتند که میان این دو با فاصله زیاد چاپ میرنگار را تا این زمان ( بهمن سال 1401 ) تایید میکنم. هر دو برندی که اعلام کردم از نظر خدمات پس از چاپ در یک سطح هستند.

باید این نکته را یادآور شوم که قیمت چاپ افست نسبت به چاپ دیجیتال خیلی بالا است اما خوب تیراژ آن کم است این موضوع باعث میشود که اگر تعداد شما از عدد خاصی ( با توجه به ابعاد و برگه های سفارشتان) بیشتر شد شاید اقدام به چاپ افست کنید منطقی تر است.

چاپ افست 

چاپ افست برای کاتالوگ های تیراژ بالا مناسب است وقتی از تیراژ بالا صحبت میشود یعنی 1000 عدد به بالا، علت اینکه در چاپ افست حداقل تیراژ 1000 بالا است این است که خیلی هزینه های و دستمزد ها بر اساس دور چاپ که هر دور 100 شماره است محاسبه میشود و از طرف دیگر هزینه های مانند تولید زینک و حمل و نقل در تعداد سرشکن می شود و هرچه تعداد چاپ بیشتر شود قیمت نهایی کاتالوگ توان پایین تر میشود ( البته تا تعداد مشخص) 

نکته ای که وجود دارد قطعا کیفیت چاپ افست بالاتر از چاپ دیجیتال خواهد بود اما موارد تیراژ، بودجه و برنامه تبلیغاتی شما انتخاب یکی از این دو را مشخص میکند.

چون موضوع چاپ بسیار به عوامل مختلفی بستگی دارد و چاپ افست یک تخصص است نمی توانم با قطعیت در خصوص آن چاپخانه مشخصی را معرفی کنم چون چاپخانه ها هر کدام با توجه به دستگاه و تجربه در یک موضوع خاص فعال هستند اما در تهران چاپ صنوبر با مدیریت آقای احمدی یکی از حرفه ای ها است اما خوب ترافیک کاری کمی آفت مجموعه آن ها شده در اصفهان چاپ حافظ با مدیریت آقای علی اشفاق هم میتواند گزینه خوبی باشد.

اینکه خود آقای اشفاق عکاس هم هستند با دقتی بیشتر به مراحل چاپ نظارت دارند البته اخیرا به صورت جدی وارد بسته بندی شده اند! خود من پروژه ای چاپی را با توجه به موضوع به چاپ خانه های مختلفی بر اساس توانایی هایشان میسپارم

برای آنکه یک چاپ خوب داشته باشیم به آن خواهیم پرداخت

ابعاد و تعداد برگ کاتالوگ چقدر باشد؟

تعداد برگ و قطع یک کاتالوگ بستگی به بازار شما دارد اما بنظر من کاتالوگ برای تاثیر گذاری ابتدا باید از تعداد برگه های معقول و تقریبا بالایی برخوردار باشد و از سمت دیگر حداقل سایز آن ابعاد A4 باشد تا تاثیر گذار باشد تا تعداد خاصی برگه را میتوانید صحافی منگنه کنید که منگنه دوبل زیباتر است اما خوب قیمت بالایی نسبت به مگنه معمولی دارد و اگر برگه های کاتالوگ تان زیاد است باید آن را صحافی چسب گرم کنید که پیشنهاد میکنم حتما آن را دوخت هم بکنید.

از طراحی تا چاپ کاتالوگ

بعد از آنکه نگاه کلیتان به چاپ مشخص شد ( نیازتان، تعداد و نوع چاپ ) مشخص شد وارد فاز اجرایی می شویم

استراتژی صفحات

این بخش یکی از مهمترین بخش های کار است، افرادی که روی برند مشرف هستند و بدون اینکه محدودیتی در چاپ دارید به صفحات کاتالوگ بیندیشید و این دو سوال را بپرسید:

  • در مورد چه مواردی می خواهیم در کاتالوگ صحبت کنیم؟
  • ترتیب نمایش اطلاعات به چه نحو باشد؟

هر پاسخ را روی یک برگه بنویسید و بر اساس اولویت دسته بندی کنید.

ماکت سازی

یک دفترچه با برگه های سفید درست کنید  و لیست مشخص شده را در آن با یک مداد وارد کنید مثلا:
صحفه اول: جلد لوگ، شعار و … 

  • صفحه دوم: پشت جلد – اطلاعاتی نمیگذاریم
  • صفحه چهارم و پنجم : درباره ما
  • صحفه سوم: تصویر لوگوصفحه: …
  • صفحه یکی به آخر: پشت ، پشت جلد
  • صفحه آخر: پشت جلد آدرس 

پس از آن از اعضای مجموعه بخواهید که ماکت را برگ بزنند و نظرشان را در خصوص ترتیب اطلاعات بیان کنند وو پس از نظرسنجی و بررسی در صورت نیاز اولویت ها را در برگه ها  جابجا کنید.

طراحی کاتالوگ:

قبلا از اقدام به چاپ جنس کاغذ ها، خدمات چاپ  و تا میشود چاپخانه را مشخص کنید. پس از آن اقدام به چاپ کنید

حتما دقت کنید برای یک کار حرفه ای روند طراحی هم حرفه ای ریخته شود

کاتالوگ را در ایندیزاین طراحی کنید ، برای لوگو ها ، آیکون ها و یا وکتور محصولات ( مثلا مراحل نصب) از ایلوستریتور و برای ادیت تصاویر از فتوشاپ استفاده کنید 

نکته ای که باید توجه شود این است که مد رنگی حتما باید CMYK باشد ( البته در چاپ دیجیتال RGB هم باشد مشکلی نیست اما طراحی را بر اساس چاپ افست انجام دهید تا در صورتی که در آینده قصد دارید چاپ افست انجام دهید دچار دردسر نشوید ) 

ابعاد طراحی را بررسی کنید و فضاهای لازم را برای برش بگذارید ( این نکاتی است که طراح و مسئول چاپ شما روی آن بیشتر مشرف هستند ) من سعی کردم مواردی که به ذهنم رسید و مهم است را بیان کنم.

در خصوص تصاویر که یکی از  بخش های اصلی در کاتالوگ است حتما از تصاویر با کیفیت و یا توسط یک عکاس حرفه ای تهیه کنید و از خود او بخواهید ادیت های لازم را برای چاپ روی عکس بزند.  ( سعی کنید اینکار را به خود عکاس بسپارید چون طراحان گرافیک بیشتر به فرم و گرافیک کار دقت میکنند البته نه همه !)

نمونه گیری های کاتالوگ

نمونه سیاه و سفید

کار که به پایان رسید ابتدا کاتالوگ را با پرینتر مجموعه روی برگه تحریر حدالامکان در سایز اصلی پرینت بگیرید و آن را به افراد با دقت بسپارید تا غلط گیری کنند ! ممکن است مجبور شوید این کار را چندین بار انجام دهید.

نمونه رنگی نزدیک به چاپ:

به سراغ یک چاپ دیجیتال خوب بروید و یک نمونه با رنگ نزدیک به چاپ و صحافی مدنظر تهیه کنید، به این نمونه برای رنگ نمیشود استناد کنید اما گزینه خوب است که به کلیات کار قبل از چاپ افست مشرف شوید

انتخاب مجری یا همان چاپخانه برای کاتالوگ

بهتر است که این کار را به مجموعه ای بسپارید که صفر تا صد کار را انجام دهد و خودتان وارد بازی چاپ نشوید چون واقعا گسترده است ( در این جا نمیشود در خصوص آن صحبت کنیم ) بنظر من به چاپخانه ای بسپارید که لیتوگرافی هم خودش داشته باشد ( لیتوگرافی از خود مجموعه چاپ باشد و فقط کارهای چاپخانه را زینک میکند)

اقدام به چاپ

حتما از لیتوگرافی بخواهید که عکس ها و پروژه را در صورت نیاز ادیت کند و  حتما در طول طراحی از آن برای انتخاب رنگ ها کمک بگیرید!

در روز چاپ نمونه دیجیتال را حتما به ناظر چاپ خود بسپارید تا از مشکلات شیت بندی  جلوگیری کنید ( توجه کنید که رنگ های های چاپ دیجیتال خیلی مستند برای چاپ نخواهند بود )

تحویل سفارش 

حتما از چاپخانه بخواهید که کاتالوگ ها را در دسته های 5 یا 10 تایی سلفون و آنها را در بسته های مادر محکم بسته بندی کند!

احترام به کاتالوگ

اینکه کاتالوگ را چگونه ارائه کنید موضوعی است که باید با توجه به هویت و استراتژی برندینگ خود به آن دقت و در خصوص آن تصمیم گیری کنید.

اگر سوالی در این خصوص دارید بفرمایید اگر بتوانم و تجربه آن را داشته باشم حتما پاسخگو هستم در ضمن از بازدید کنندگانی که خواهش میکنم اگر تجربه و یا نکته ای هست که لازم میدوند بیان بشه همینجا مطرح بکنند با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیصبران منتظر دریافت نظر و مشارکت شما در این مقاله هستم.
مطلب پیشنهادی بعدی
مخاطب هدف - سعید فتوت - تبلیغات - برندینگ فروشگاه اینترنتی - موفقیت - تبلیغات آنلاین

مخاطب هدف

آروزی هر کسب و کاری دستیابی به مشتری است و این امکان پذیر نیست مگر اینکه مخاطب هدف کسب و کار خود را بشناسد

ادامه مطلب

سبد خرید

شما با دانلود فایل متعهد میشوید که به ازای هر نسخه که چاپ میکنید به پادکست بی پلاست حداقل 50.000 تومان کمک کنید.