هفت راهکار برای شناسایی مخاطب هدف1 min read

فهرست مطالب

در پست  ” مخاطب هدف ” را معرفی کردم میتوانید از اینجا مطالعه کنید در این پست میخواهم  هفت راهکار برای شناسایی مخاطب هدف با شما صحبت کنم، راهکارهی که حتما در توسعه کسب و کارتان بسیار تاثیر گذار است.

وقتی ما در کسب و کارمان شروع میکنیم تا یک محصول جدید را تولید کنیم، خدمتی به مجموعه اضافه یا توسعه دهیم و حتی اگر میخواهیم تبلیغ جدیدی را اکران کنید.

حتما به سراغ مخاطبین هدف  ( مشتریان ایده آل ) خود میروید و به این می اندیشید که آنها چه کسانی هستند؟ دغدغه و چالش آنها چیست؟ چگونه از محصول یا خدمت ما سود می برند؟

قطعا زمانی که مشتری هدف خود را بشناسید با آن ارتباط بهتری پیدا میکنید و محصول، خدمت یا تبلیغات بهتر و بیشتر به گوش او برمی خورد و مورد توجه قرار میگیرد در نتیجه میزان نرخ تبدیل و وفاداری را افزایش می دهد.

در این مقاله در خصوص راهکارهای دسترسی به مخاطب خود را بررسی میکنیم تلاش میکنیم بدانیم که چطور میتوانیم سرنخ های بیشتر را به مشتری تبدیل کنیم و قطعا نرخ مشتری وفادار را بالا ببریم.

در مقاله بعد از ایسنتاگرام قسمت دوم بصورت خلاصه در خصوص سرنخ یا لید صحبت کرده ام میتوانید آنجا مطالعه کنید.

زمانی که شما مخاطبین هدف خود را بشناسید رفتار شما در کسب و کار (محصول، خدمت یا تبلیغ ) به گونه ای است که مشتری های ایده آل تری  و سرنخ هایی که از آنها دارید با کسب و کار شما ارتباط برقرار می کنند.

و حالا بیاید راهکارهای پیدا کردن آن را ببینیم:

1- هرگونه تجربه و اطلاعات فعلی را جمع آوری و بررسی کنید 

 ابتدا تمام تجزیه و تحلیل هایی که در کسب و کارتان در خصوص مشتری های انجام داده اید را جمع و آوری کنید. 

مثلا شما قبلا تمرکز روی دسته خاصی از افراد به عنوان مشتری تمرکز گرده اید و محصول و خدمات خودتان را منتشر کرده اید و این دسته افراد بازخوردی از محصول، خدمت یا تبلیغات شما داشته اند و حالا شما اطلاعاتی درخصوص نقاط مهم افراد و چالش هایشان دارید.

و یا شاید باید یک سری اطلاعات از مشتریان خود کسب کنید، مثلا یک سری نظرسنجی آماده کنید و سوالاتی را از آنها بپرسید، فراموش نکنید که پاسخ و ها و سوالات را مدام واکاوی کنید تا به سوالات بهتر و متعاقبا به پاسخ های بهتری برسید.

2- موفقیت های قبلی خود را فراموش نکنید!

موفقیت های قبل خود را جدی بگیرید، ببینید کدام محصول، خدمت و یا تبلیغی مورد توجه مشتریان شما شده است. کدام تبلیغ مشتری بیشتری را آورده است، کدام محصول فروش بیشتری دارد و یا کدام خدمت احساس خوبی را در مشتریان ایجاد کرده است. زمانی که آنها را پیدا کردید بررسی کنید که چه دلیلی داشته است آنها به این جایگاهی در کسب و کار شما برسند 

برای برنامه های بعدی کسب و کارهای خود این موفقیت ها را درنظر بگیرید قطعا موجب رشد کسب و کارتان خواهد شد.

3- مخاطب هدف خود را تصور کنید!

با تصور کردن مخاطب هدف و نگاه کردن به کسب و کارتان از دید او، نیازها و چالش های او را بیشتر درک خواهید کرد و قطعا راهکارهای خوبی پیدا خواهید کرد تا محصول و خدمات را در کسب و کارتان توسعه یا خلق کنید تا در آن ایجاد حس متفاوتی کنید و این یعنی موفقیت در کسب و کار.

خیلی خوب است که این کار را با افراد مختلف که تلفیقی از افراد سازمان و خارج سازمان در قالب اتاق فکری است انجام دهید.

4-  نظر سنجی

یکی از راهکارهایی که عمیق تر به مخاطب هدف خود بپردازید نظر نسجی است، با نظر سنجی میتوانید به پاسخ های کلی و حتی جزییات خاص بپردازید و شما از خود افراد می فهمید دغدغه اصلی آن ها چیست/ شما روی چه محصول یا خدمتی صحبت کنید از سمتی نظرسنجی های که گسترده و مخاطب ناشناس است  قطعا پاسخ دهنده ها صادقانه با سوالات پاسخ میدهند و این فوق العاده است! یکی از ابزارهای که برای نظر سنجی آنلاین بسیار کاربردی است پرسلاین است البته از پرسشگری بصورت آفلاین غافل نشوید.

5- رقبا خود را زیر نظر بگیرید

دنبال کردن و بررسی رقبا در پیدا کردن مخاطب هدف بسیار تاثیر گذار است، ببینید او چهکارهای را نمی کند و یا چه کارهای را خوب انجام نمی دهد ، او چطور مشتریان خود را پیدا میکند و حتی او به چه مواردی از چالش های مخاطب هدف پاسخ نمی دهد و … این موارد کمک میکند که شما چگونه به مخاطب هدف خود به شیوه موثرتری دسترسی پیدا کنید و در عین حال در زمان صرفه جویی کنید.

6- باز خودروهای مخاطب هدف را پیدا کنید.

به سراغ انجمن های آنلاین، سوشال مدیاها، وب سایت هایی که برای چالش های مخاطب هدف شما راهکار داده اند و … برید و صدای مخاطبین هدف خود را مستقیما بشنوید و راهکار پیدا کنید.

اینکار فرصت مناسبی است که بزرگترین مشکلات را شما در اولین فرصت رفع کنید

در مقاله ای در این خصوص بیشتر صحبت خواهم کرد.

7- آزمون و خطا

گاهی بعضی مواقع به اطلاعات خوبی برای پیدا کردن راهکار دست نمی یابید از اینرو خیلی مناسب است که ایده خود را در یک جامعه کوچک تست و بررسی کنید و سعی کنید به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

در کل شناخت مخاطب هدف یک فرایند ساده ای نیست اما یک فرایند و کار ضروری است که در کسب و کارها باید انجام شود متاسفانه در شرکت هایی که من در ارتباط بودم به این موضوع یا خیلی سطحی پرداخته میشد و یا اصلا پرداخته نمی شود و همه چیز بر اساس حدس و گمان و نظر های شخصی اجرایی میشد.

و جالبتر از آنکه اغلب شرکت هایی که موفقیت های جالبی دست پیدا کرده اند بصورت کاملا اتفاقی مخاطبین هدف خود را کشف کرده اند .

اما باید فراموش نکنید که شرایط اقتصادی ایران و البته جهان زمان آزمون و خطا را خیلی کم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیصبران منتظر دریافت نظر و مشارکت شما در این مقاله هستم.
مطلب پیشنهادی بعدی
سبد خرید

شما با دانلود فایل متعهد میشوید که به ازای هر نسخه که چاپ میکنید به پادکست بی پلاست حداقل 50.000 تومان کمک کنید.