بعد از اینستاگرام1 min read

فهرست مطالب

 

سلام برای آنکه هنوز امید داریم.

بعد از اینستاگرام | کسب ‌کارهای ایرانی داشتند تازه طعم شیرین دنیای دیجیتال را می چشیدن و به این باور می رسیدند که دنیای دیجیتال فرصتی فوق العاده است برای دسترسی به مخاطب هدف و ما اهالی تبلیغات و دوستان بازاریابی داشتیم از این مرحله می گذشتیم که در‌جلسات دیگر در خصوص فواید دنیای دیجیتال صحبت نکنیم و‌ خوشحال از این بودیم که لازم نیست تازه به مدیران بفهمانیم بازاریابی دیجیتال چیست!
راستش کیفیت جلسات در خصوص حضور در دنیای دیجیتال سیر صعودی گرفته بود و داشتیم با مدیران در خصوص برندینگ در دنیای دیجیتال و اینترنت صحبت میکردیم که اینستاگرام و واتس آپ در اوج جوانی شان به کما رفتند و‌سرنوشتشان شد مثل سوشال ها و پیام رسان های دیگر همچون تلگرام، یوتیوب، پینترست و…

نمیخواهم از فجایع این رخداد صحبت کنم که چه ضربه سنگینی به کسب و کارها و فضای رشد و توسعه اقتصادی کشور زد که قطعا همه ما به این موضوع واقف هستیم، هر جامعه ای با ورود تکنولوژی جدید زمانی را لازم دارد تا فرهنگ آن‌ را کسب کند و ما در ایران داشتیم از این موضوع در نحوه استفاده آنها گذر میکردیم، معنای واقعی محتوای خوب را پیدا کرده بودیم، کسب و کارهای کوچک در حال خودم آموزی برای تولید محتوا بودند و بیزینس های بزرگتر در صدد راه اندازی تیمهای دیجیتال و تولید محتوای خود بودند و بعضا این واحد ایجاد شده بود!
اما یک شبه همه چیز خراب شد و سوال مشترک در ذهن همه تداعی شد:
حالا چه کنیم؟!

من در این مقاله به این موضوع بیشتر خواهم پرداخت
از آنجا که تقریبا همیشه به دنبال راهکاری برای فرار از شرایط ایجاد شده هستم و به قول عادل طالبی*: آدمی که ناامید شود و دست از تلاش کشیده در همان لحظه شکست خورده اما انسانی که تمام تلاش خود را میکند راهی برای پیروزی باز نگه میدارد”

عادل طالبی یکی از کاردرست های روزگار هم انسانی و هم یک راهبر در دنیای دیجیتال!

حالا چه کنیم؟!

نمیخواهم از فجایع این رخداد صحبت کنم که چه ضربه سنگینی به کسب و کارها و فضای رشد و توسعه اقتصادی کشور زد که قطعا همه ما به این موضوع واقف هستیم، هر جامعه ای با ورود تکنولوژی جدید زمانی را لازم دارد تا فرهنگ آن‌ را کسب کند و ما در ایران داشتیم از این موضوع در نحوه استفاده آنها گذر میکردیم، معنای واقعی محتوای خوب را پیدا کرده بودیم، کسب و کارهای کوچک در حال خودم آموزی برای تولید محتوا بودند و بیزینس های بزرگتر در صدد راه اندازی تیمهای دیجیتال و تولید محتوای خود بودند و بعضا این واحد ایجاد شده بود!
اما یک شبه همه چیز خراب شد و سوال مشترک در ذهن همه تداعی شد:
حالا چه کنیم؟!

من در این مقاله به این موضوع بیشتر خواهم پرداخت
از آنجا که تقریبا همیشه به دنبال راهکاری برای فرار از شرایط ایجاد شده هستم و به قول عادل طالبی*: آدمی که نا امید شود و دست اس تلاش کشیده در همان لحظه شکست خورده اما انسانی که تمام تلاش خود را میکند راهی برای پیروزی باز نگه میدارد”

*عادی طالبی یکی از کار درست های روزگار هم انسانی و هم یک راهبر در دنیای دیجیتال!

یک واقعیت، همه چیز اینستا نیست!

این اتفاق و شرایط ناگوار که برای اینستاگرام و واتس آپ ایجاد شد و تا برطرف شدن این مشکل ایجاد شده، فرصت مناسب ایست تا کسب و کارها کمی از اینستاگرام دل بکنند و به این موضوع پی ببرند که سوشال مدیاها فقط سوشال مدیا هستند. جایی هستند برای دعوت مخاطب هدف به پایگاه اصلی ( وب سایت ) آنها خانه مردم هستند و قرار نیست همیشگی باشند!( البته در ایران 🙁 )
ما در بازاریابی دیجیتال از سوشال ها و پیام رسان ها برای جذب ترافیک و مخاطب هدف ( مشتری دلخواه ) استفاده میکنیم در صورتی که در ایران و خیلی کشورهای دیگر با توجه به دیده شدن برند و کسب و کار در این رسانه ها و بازخورد خوب از اصل داستان که همان وب سایتشان است دور شده بودند و تمام هزینه ها و تمرکزشان روی سوشال ها بود!

برندی را میشناسم با بیش زا 10.000 دنبال کننده با بازدهی بالای فروش در اینستاگرام که به علت بسته شدن اینستا تمام سرمایه خود شامل بخش زیادی از مخاطبین، زمان که صرف شده بود و از سوی دیگر محتوای تولید شده خود را که سرمایه های اصلی کسب و کارش بودند را از دست داد و هزاران برند از این دست بوده اند که سرمایه های خود را در خانه مردم ساختند و اکنون سردرگم این هستند که چه کنند و پاسخ کاملا مشخص است، با اطمینان تر از خود برند چه کسی یا چه چیزی؟

خیلی بهتر بود که فعالان دنیای دیجیتال ابتدا وب سایت خود را که مرکز اصلی بود را راه می انداختند و از سوشال ها به عنوان جذب کننده های ترافیک استفاده میکردند!

رفتارهای صحیح کسب و کار در دنیای اینترنت

من لیستی از عملکردهای صحیح در زمینه دنیای دیجیتال را خدمتتان اعلام میکنم.

  1.  راه اندازی وب سایت
    قبل از هرچیزی وب سایت خود را راه اندازی کنید حالا با توجه به عمکردتان اگر محصلی برای فروش دارید یک فروشگاه آنلاین و اگر فعالیتتان با هدف آگاهی از برند هست یک وب سایت به اصطلاح شرکتی راه اندازی کنید.
  2. مخاطبان خود را قلاب کنید!
    یادتان باشد حتما وب سایت هایتان ابزارها و راهکارهای لید کردن ( جذب سرنخ را داشته باشند )
    فعال کردن نوتیفیکیشن ها
    راه اندازی چت های آنلاین
    پاپ های دریافت سرنخ ( مثلا پاپ آپ باز شود و از کاربر بخواهد شماره یا ایمیل خود را وارد کند )
  3.  وب سایتتان را با گوگل همسو کنید!
    حتما به صورت خودخوان ( منظور از خود خوان حضور در دوره های آفلاین و یا دوره های آنلاین سئو می باشد. سایت فرادرس و وب سیما گزینه های خوبی برای این موضوع هستند ) سئو را فرا بگیرید و یا اگر کسب و کارتان از نظر بودجه قدرتمند است حتما با یک کارشناس سئو مشورت و از او راهکار بخواهید ( من بودم از نان شبم میگذشتم و کار دوم را حتما میکردم، سئو گول یکی از پیشنهاد های من است که علاوه بر خدمات سئو کلاس های حضوری نیز در خصوص سئو برگزار میکند)
  4. در سوشال ها و پیام رسان ها ادامه دهید
    با اینکه خیلی پیام رسان ها از دسترس خارج شده اند اما درصدی از مخاطبین هدف با رهکارهای مختلفی هنوز حضور دارند کمپین های خود را ادامه دهید و با آنها ارتباط برقرار کنید حتما آنها را در از راه اندازی وب سایتتان مطلع کنید و با آفر و راهاکاری مختلفی دعوت به بازدید وب سایتتان بکنید
  5.  در بازارچه های آنلاین غرفه بگیرید.
    مدتی است وب سایت هایی که بستر فروش را آماده کرده اند فعال شده اند مانند:  باسلام ، غرفه من و … حتما محصولاتتان را در آنها معرفی کنید

    نکته: حتما فراموش نکنید که دوباره همه تمرکزتان را روی آنها نگذارید شما واجب تر از هر چیزی باید وب سایت را مدیریت کنید، اشتباه اینستاگرام را مجدد نکنید چون هر لحظه ممکن است این وب سایت ها به هر دلیلی بسته شوند !

  6.  تبلیغات کنید.
    وب سایت به تنهایی منجر به دیده شدن نمی شود راهکارهایی پیدا کنید که آن را به مخاطبین هدف خود معرفی کنید در مقاله ای حتما در این خصوص با هم بیشتر صحبت میکنیم.
  7. تولید محتوا را متوقف نکنید.
    میدانم تما ذوقتان خوابیده است برای اینکه به احتمال زیاد فالوور های زیادی را از داشته اید اما یادتان باشد مخاطبین شما هستند اما در جایی به غیر از اینستاگرام

شما نظرتان چیست، قطعا راهکار های خوبی میدانید همینجا با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیصبران منتظر دریافت نظر و مشارکت شما در این مقاله هستم.
مطلب پیشنهادی بعدی
مخاطب هدف - سعید فتوت - تبلیغات - برندینگ فروشگاه اینترنتی - موفقیت - تبلیغات آنلاین

مخاطب هدف

آروزی هر کسب و کاری دستیابی به مشتری است و این امکان پذیر نیست مگر اینکه مخاطب هدف کسب و کار خود را بشناسد

ادامه مطلب

سبد خرید

شما با دانلود فایل متعهد میشوید که به ازای هر نسخه که چاپ میکنید به پادکست بی پلاست حداقل 50.000 تومان کمک کنید.