بعد از اینستاگرام ( قسمت دوم )1 min read

فهرست مطالب

در مقاله ” بعد از اینستا ” به این پرداختم که رفتار و عملکرد صحیح در زمان بعد از اینستا چیست قطعا این روند برای همه کسب و کارها کارآمد نیست و بیشتر برای بیزینس هایی است که سرمایه و وسعت کسب و کارشان برای آن روند توجیه پذیر است اما بخش بزرگی از کسب و کارهایی که در اینستاگرام فعال بودند مربوط به مشاغل خانگی است.
مشاغل خانگی یا کسب و کارهای خانگی اگرچه جز بخش های پنهان اقتصاد یک کشور هستند، اما نقش قابل توجهی در ثروت و رشد اقتصادی یک جامعه دارند و خیلی از این کسب و کارها با امید پیشرفت راه اندازی شده اند و خیلی از آنها بعد از گذران دوران اولیه به یک بیزینس موفق تبدیل شده اند و جالب است بدانید خیلی از برندهای بزرگ دنیا از همین مشاغل خانگی شروع شده است.
جدیدا با تیمی آشنای شده ام به نام دیل آی دیزاین، دو خواهر که در زمینه دوخت لباس های زنانه فعالیت می کنند افرادی که با اینکه زمینه تحصیلشان مرتبط نیست اما موفق بوده اند و اگر فعالیتشان خانگی بوده اما حالا 10 نفر دوزنده در تمیشون دارند و روزهای رشد و موفقیت را سپری می کنند و …

این موضوع را خواستم بگم که اگر فعالیت شغلی داشته اید و خانگی بوده است و حالا با مسدود شدن پلتفرم اینستاگرام با سد بزرگی روبرو شده اید ناامید نشوید و مسیرتان را ادامه دهید، قطعا آینده از آن کسانی است که نا امید نشده اند.

حالا خواستم مقاله قبل را کامل تر کنم و کمی جدی تر و راهکاری تر در کنار مشاغل خانگی این دوران بحران را طی کنیم.


بازهم خاطرنشان می شوم اگر شرایط درآمدیتان و یا آینده شغلیتان به مرحله ای رسیده است ریسک پذیری آن توجیه پذیر شده است و آینده خوبی برای آن می بینید ( در مقاله این به این موضوع خواهم پرداخت ) مقاله ” بعد از اینستاگرام را مطالعه کنید و اصول راه این است و اگر در ابتدای راهید و یا سرمایه شما، بودجه شما خیلی توجیه ندارد مسیر پیشنهادی زیر را طی کنید.
بخشی از این مسیر دوستانی که حتی بیزینسی بزرگتر از کسب و کار خانگی دارند ماندد شرکت ها، نولید کنندگان و … قابل استفاده است

از فالورهای خود سرنخ داشته باشید!

قاعدتا اغلب افرادی که صفحه اجتماعی شما را دنبال کرده اند به کسب و کار شما علاقمند هستند و به احتمال خیلی زیاد در آینده مشتری شما خواهند بود و در دسته مشتریان ایده آل قرار میگیرند.
ما در بازاریابی دیجیتال اصطلاحی داریم بنام لید (Lead) و یا سرنخ داریم. خیلی ساده دریافت راهکار ارتباطی در آینده از هرکس که در طول فعالیت کاری و یا کمپین های تبلیغاتی با آن برخورد داشته ایم می شود لید در واقع ما آن فرد را اصطلاح لید کرده ایم.
هنوز بخشی بین 50 الی 60 درصد از مخاطبین و فالورهای شما در اینستاگرام زنده اند ( منظور به اینستاگرام سر میزنند و هنوز از بازدید در اینستاگرام ناامید نشده اند) حالا بهترین فرصتی است که از آنها سرنخی داشته باشید. در طول یکی دو ماه پیش رو به صورت متناوب بر روی تقویم محتوایی خود کمپین هایی تعریف کنید و سعی کنید از آنها سرنخ بگیرید این سرنخ میتواند شماره موبایل، ایمیل باشد.
چون مخاطب من در این مقاله کسب و کارهای خانگی است بهترین گزینه موبایل است! مسابقه، دوره تخفیف و یا هر موضوعی دیگری بگذارید و از آنها بخوانید نام و شماره موبایلشان را برایتان ارسال کنند.
سعی کنید درخواست هایتان جالب باشد تا فرد ترغیب شود که شماره موبایلش را بدهد.

همه تخم مرغ هایتان را در یک سبد نگذارید.

بهتر است بانک مخاطبین خود را در پلتفرم دیگری نیست بک آپ داشته باشید، یکی از این پلتفرم ها تلگرام است. اینکه تلگرام را پیشنهاد می دهم دلیل دارد
یکی اینکه این پیام رسان با همه طوفان هایی که دیده است خوب طاقت آورده است و هنوز با گذشت مدت ها مخاطبین خود را داشته است
دوم اینکه افرادی که در تلگرام را شما دنبال می کند به ذات پیام رسان بودنش برای آنها نوتیفیکیشن میرود ( حتی وقتی به ف.ی.ل.ت.ر شکن وصل نباشید ) و این فوق العاده است

در تقویم محتوایی خود حتما برنامه برای عضو کردن مخاطبین خود بگذارید و این برنامه را بصورت متناوب اجرا کنید ( استوری، پست و … )

به کلمه تناوب دقت کنید، چون در همه سوشال ها شما با انتشار محتوا بخشی از دنبال کنندگان شما را می بینند و این موضوع تناوب باعث میشود افرادی که شما را میبیند بیشتر شوند و به طبع سرنخ های بیشتر کسب کنید.

در با سلام غرفه بزنید

در اینترنت وب سایت هایی هستند که پایه و اساس آن ها C to C ( مشتری به مشتری ) است و فرصتی را ایجاد کرده اند تا مشاغل خانگی مشتریان خود را پیدا کنند، پیشرو این رفتار در ایران دیجی کالا بود، سراغ آن هم خواهیم رفت اما اول با سلام را دریابید چون از نظر عملکرد و فعالیت خیلی بهتر است آن هم به چند دلیل خیلی مهم:

  • اول اینکه شما مستقیم با مشتری در ارتباط هستید و واسطه ای وجود ندارد ، خودتان ارسال می کنید و هزینه هم مستقیم به حساب شما می آید
  • شما بر اساس مشتریان قضاوت می شوید
  • درآمدتان مستقیم به حساب خودتان واریز میشود

خاطرتان باشد که کیفیت تصاویر و اطلاعاتتان در مورد محصول خوب و کامل باشد چون در با سلام رقابت خیلی بالا است!
برای ثبت نام از اینجا وارد شوید.

اگر در با سلام ثبت نام کرده اید ویژگی های آن را چه خوب چه بد در پایین این مقاله به اشتراک بگذارید قطعا با انتشار تجربه های خودتان به افراد دیگری هم که قصد ورود به آن را دارند کمک زیادی بکنید.

در دیجی کالا فروشنده شوید.

دیجی کالا ابتدا در بدو ورود انبارهای بزرگی داشت که اجناس را میخرید و در انبارهای خودش انبار میکرد و از طریق وب سایت به فروش میرسانند ( درواقع B to C ) اما بعد از مدتی رغیبی پیدا کرد با عنوان بامیلو، روش با میلو به اینگونه بود که وب سایت و شرایط فروش را برای کسب و کارهای خانگی ایجاد کرده بود و از افراد میخواست در سایتش ثبت نام کنند و محصول خودشان را بفروشند این موضوع مدیران دیجی کالا را به صرافت انداخت که مدل کسب و کار خود را توسعه دهند و برای کسب و کارهای فرصتی را ایجاد کنند تا آنها در وب سایت دیجی کالا محصولات خود را بفروشند!

در دیجی کالا شما بازار بزرگی دارید و اینکه یک تیم قدرتمند و وب سایت قوی با نام دیی جی کالا به عنوان پارتنر کاریشما ( شریک کاری ) خواهد بود البته سختگیری های خاص خودش را داد و من در خصوص آن نمی خواهم صحبت کنم که در طول چند سالی که این بخش دیجی کالا افراد زیادی را دیدم که با شرایط دیجی کالا به در آمد خوبی رسیده اند و راضی بودند و افرادی را هم دیده ام که شاکی از رفتار آن بوده اند!

پس در دیجی کالا بخش فروشنده هاش ثبت نام کنید و محصولات خود را بفروشید.

از اینجا میتوانید ثبت نام کنید

سراغ سرنخ هایتان بروید

حالا که در دیجی کالا و با سلام ثبت نام کرده اید و از طرفی در تلگرام کانال خود را راه انداخته اید وقت آن است که به سراغ گنج کسب و کارتان بروید ( همان لید هایی که دارید، سرنخ ها را میگویم ) و به آنها اطلاع رسانی کنید که ما شعبه های دیگری در این وب سایت ها زده ایم.
برای اطلاع رسانی میتوانید از واتس آپ و اس ام اس استفاده کنید. اما حتما دقت کنید که این اطلاع رسانی های موضوعات مختلف و دلایل خوب و جالبی داشته باشند و از طرف دیگر یادتان باشد که با برنامه ریزی و فاصله های زمانی معقولی ( نه خیلی زود به زود و نه فاصله های زمانی زیاد ) باشد.

محل تجمع مشتریان خود را در اینترنت پیدا کنید

لیست مخاطبین هدف خود را بنویسید. ( منظور افرادی که احتمال می دهید اگر بداند شما هستید مشتری شما میشوند) حالا که لیست مشتریان خود را در آوردید وب سایت ها و انجمن های مختلف ( چه در وب سایت، چه در تلگرام ) پیدا کنید و در آنها شروع به فعالیت کنید و اطلاع دهید
مثلا تصور کنید شما فروشنده اقلامی هستید که مربوط به کودکان است ( لباس بچه ) و مشتری ایده آل شما مادران این فرزندان هستند، سایت هایی که مادران کودکان باهم در مورد بیماری ها و مشکلات فرزندانشان صحبت می کنند، گروهای تلگرامی که در کنار هم هستند ، حتی پست های کانال های اینستاگرام ( هنوز اینستاکرام قدرت دارد ) و هر جای دیگه

دنیای واقعی هم هنوز آدم دارد!

لیستی از مکان های شلوغ شهر زندگیتان را آماده کنید خیلی بهتر است که مکان هایی باشند مخاطبین هدف شما حضور دارند، پس از آن در آنها تراکت پخش کنید و پوستر بچسبانید.

مغازه ها و فروشگاه هایی که مخاطبین شما حضور دارند را لیست کنید و با آنها وارد مذاکره شوید و از آنها بخواهید که پوستر و یا کسب و کار شما را معرفی کنند.

دقت کنید با توجه به اینکه افرادی که از این طریق از شما کسب و کار شما آگاه میشوند
شماره موبایلتان را هم بگذارید.

وب سایت دیوار

یکی از وب سایت هایی که برای مشاغل خانگی و حتی کسب و کارهای بزرگ تاثیر گذار است وب سایت دیوار است به صورت متناوب در این وب سایت تبلیغ بگذارید و محصولات خودتان را معرفی کنید
تولید محتوا را متوقف نکنید.

مشتریان قلبتان را دریابید

اگر کسب و کار خانگی تان را در اینستاگرام راه انداخته اید و یا به هر طریقی تجربه فروش آنلاین داشته اید قطعا از مشتریان قبل خود سرنخ های دارید که یکی از آن ها آدرس پستی است!

جدای اینکه از طریق موبایل به آنها بصورت ویژه از حضورتان در پلتفرم های دیگر خبر می دهید حتما برای آنها چیزی پست کنید، یک نامه، ارسال کارت پستال، کارت تخفیف، هدیه و … گزینه خوبی است هر چیزی ارسال می کنید حتما در بسته و نامه ارسال یک متن دوستانه بگذارید که در آن فرد را به اسم خطاب کرده اید و به او بفهمانید ( غیر مستقیم یا مستقیم) که تو برای من ارزشمند هستی من فراموشت نکردم!

از افراد کمک بگیرید!

انسان برای موفقیت نیاز به افراد دارد پس از آدمهایی که فکر میکنید میتوانند کمکتان کنند درخواست کمک کنید! از آنها بخواهید هر طور که می توانند کسب و کارتان را به دوستانشان معرفی کنند و از آنها همفکری بگیرید.
میتوانید به آنها یک کد تخفیف مدت دار دهید و بگویید به افرادی که میخواهید معرفی کنید این کد را بدهید تا مشمول تخفیف شوند !

ایوند های حضوری راه اندازی کنید.

در زمان های مشخص با توجه به کسب و کارتان نمایشگاه های کوچکی در محلی مشخص و درخور برگزار کنید و از افراد دعوت کنید تا از نمایشگاه شما بازدید کنند.

راه اندازی کسب و کار و حفظ و نگهداری آن کاری بسیار سخت و البته لذت بخشی است، این را بدانید عشق بازی تاوان میخواهد. هدفتان را مشخص کنید و برای رسیدن به آن تمام تلاشتان را بکنید. تا دقیقه نود بدوید آن وقت دیگر مهم نیست گل بزنید و یا گل بخورید مهم این است که با افتخار بازی کرده اید، انتهای بازی با لبخند خودتان را قضاوت میکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیصبران منتظر دریافت نظر و مشارکت شما در این مقاله هستم.
مطلب پیشنهادی بعدی
مخاطب هدف - سعید فتوت - تبلیغات - برندینگ فروشگاه اینترنتی - موفقیت - تبلیغات آنلاین

مخاطب هدف

آروزی هر کسب و کاری دستیابی به مشتری است و این امکان پذیر نیست مگر اینکه مخاطب هدف کسب و کار خود را بشناسد

ادامه مطلب

سبد خرید

شما با دانلود فایل متعهد میشوید که به ازای هر نسخه که چاپ میکنید به پادکست بی پلاست حداقل 50.000 تومان کمک کنید.